-
Calvary
0Years and years have passed. Everything that I loved is now dead. Everything that I knew has taken on a new appearance. The church has been rebuilt. It now has an embellished doorway, arched windows, fancy gutter-spouts representing flaming mouths of demons; its new brick belfry laughs gaily into the blue; in place of the old house there now rises an elaborate Swiss cottage built by the new proprietor who, in the enclosure, has increased the number of colored glass balls, small cascades and plaster statues of Love, soiled by rain. But things and people are engraved so profoundly upon my memory that time could not apply a burnisher hard enough to erase them.
-
Dagboek van een kamermeisje
0Deze roman verscheen voor het eerst in 1900 en veroorzaakte ook toen al de nodige beroering. Het boek werd twee keer verfilmd, eerst door Jean Renoir, later door Luis Buñuel met Jeanne Moreau in een onvergetelijke hoofdrol.
-
De tuin der folteringen
0In 1899, een jaar voordat hij met het Dagboek van een kamermeisje literair beroemd werd, publiceerde Octave Mirbeau een van zijn meest omstreden geschriften. In De tuin der folteringen laat hij een politiek gestrande, cynische intellectueel een reis ondernemen naar de tropen, waar de blanke supermensen uit Europa immers hun nieuwe beschaving brengen.
Hij belandt in het gezelschap van Miss Clara, ongetwijfeld één van de meest sinistere voorbeelden uit de wereld van het postsadisme. Met deze Clara bezoekt de intellectueel een Aziatische foltertuin waarvan de uiterste verschrikkingen ons in een schijnbaar objectieve stijl worden beschreven. Clara is een onvergetelijke heldin, verpersoonlijking van het kwaad zonder meer, dat met diabolische verleidelijkheid ook de hoofdfiguur meesleept in poelen van moord en ontucht.
-
The Diary of a Chambermaid
0The Diary of a Chambermaid was written as a satire of Parisian society in the wake of the Dreyfus Affair. Octave Mirbeau brings a journalist’s analytical eye to Celestine’s adventures as she loses her innocence and becomes as corrupt and depraved as the men who exploited her. Since its publication in 1900 it has never ceased to shock and fascinate its readers and has been made into a film by Jean Renoir in 1946 and Luis Bunuel in 1964.